2019 SEO Başlangıç Rehberi: İnternetteki en basit Türkçe SEO başlangıç rehberine hoş geldiniz. Yaygın istatistiklere göre: İşletmelerin %81’i sitelerini ticaretleri için önemli bir araç olarak görüyor. Bu yüzden SEO popüler hale gelen konulardan biri. Biz de bu yazıda bir SEO başlangıç rehberi hazırladık. Sözü  daha fazla uzatmadan sizi 2019 SEO Rehberi ile baş başa bırakalım.

SEO Nedir?

SEO (Search Engine Optimization) Türkçe anlamı ile Arama motoru optimizasyonu, web sitenizin arama motorlarına göre optimize etmenize verilen addır. SEO, bir web sitesinin görünürlüğünü ve arama motoru sonuç sayfalarındaki sıralamasını artırma yöntemidir. SEO, bize daha fazla arama motoru dostu ve daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunan siteler oluşturmamıza yardımcı olmaktadır. Pek çok şey, tasarım, sayfadaki anahtar kelimeler ve bağlantılar dahil olmak üzere bir web sitesinin sonuç sayfalarındaki görünürlüğünü etkiler. Arama motorlarının hala büyüyen ve gelişen algoritmalar kullandığını unutmamak önemlidir. Arama motoru güncellemeleri, arama motorlarının daha kaliteli sonuçlar sunmasına yardımcı olmak için oluşturulmuştur. İyileştirme ve optimizasyon çalışmaları sonucunda, internet siteleri arama motorlarında yükselerek çok daha fazla ziyaretçi alır. Böylece hedef müşteri kitlesi yakalanarak marka bilinirliği artar. Web sitesinin popülaritesi de artmış olur.

SEO Ne İşe Yarar?

Bir web sitesi için en iyi reklam Google’da üst sıralara yükselmektir. Web sitelerinin yaptığı reklam harcamalarının tümünün amacı da arama motorlarında ilk sayfada yer almaktır. Çünkü internet kullanıcıları anahtar kelimelerle arama yaptıklarında ilk sıralarda çıkan web sitelerini ziyaret etmekte, ürün ve hizmet alışverişlerinde bu siteler tercih edilmektedir. İşte tam bu noktada da SEO devreye girer. SEO çalışmalarında amaç doğal bir popülarite sağlamak ve web sitesini üst sıralara taşımaktır. SEO kısaca kullanıcıların sorularını ön plana çıkararak en iyi cevabın verilmesini sağlayan çalışmalardır. Böylece arama motorları web sitesini daha iyi tanıyacak ve aranan kelime ya da sorulara karşın web sitesini ilk sıralara çıkaracaktır.

SEO Neden Önemli?

Bir website hazırlanır. Arama motoru, web sitenize ve sayfalarına veri toplamak için “web tarayıcıları” gönderir. Arama motoru, içeriğinizi ve web sitenizi bir bütün olarak değerlendirmek için kriterler kullanır. Bu değerlendirmeye dayanarak, web siteniz bir ilk sıralama kazanır. Her yeni sıralama sinyali gönderdiğinizde, tarayıcılar sayfanızı tekrar ziyaret eder ve veritabanındaki bilgileri günceller. Bu, yeni keşfedilen verilerin kalitesine bağlı olarak sitenizin sıralamasını iyileştirebilir veya düşürebilir. Sitenizin yükselmesi için yapılan çalışmalara SEO adı verilir. Görünürlüğü olmayan bir web sitesi neredeyse var olmayan bir web sitesi gibidir.  Yani sitenizin amacına ulaşması için SEO önemlidir.

Kendim SEO Yapabilir Miyim?

Teoride filhakika evet, kendiniz SEO yapabilirsiniz. Gerekli bilgiye sahipseniz SEO, kendi başınıza yapabileceğiniz bir şeydir. Bir web sitesi tasarlamayı, kaliteli içerik yazmayı, web sitenizi daha küçük ekran platformları için optimize etmeyi ve diğer teknik yönleri ele almayı bilmeniz gerekir. Bu işlemlerde size yardımcı olacak birçok araç vardır. SEO ömür boyu sürecek bir işlemdir ve web sitenizin güncel olması gerekir, bu nedenle içerik eklemeniz ve web sitenizi sık sık güncellemeniz gerekir. Bu konuda da sürekli biriyle çalışmak yerine kendiniz de SEO yapabilirsiniz.

SEO Nasıl Yapılır?

Seo çalışması anahtar kelime tanımlamayla başlar. Anahtar kelimeler ve anahtar kelime öbekleri, belirli bir kategori için sıralamaya başlamanın bir yoludur. Bugün, yüksek anahtar kelime yoğunluğuna sahip içeriğe sahip olmak için hiçbir neden yoktur, tek yapmanız gereken, başlığınızda ve etiketlerinizde bunlardan bahsetmek ve metin boyunca doğal olarak birkaç kez kullanıldığından emin olmaktır. Anahtar kelimelerinize ek olarak, arama motorları “konuyla alakalı” anahtar kelimeler kullanmanızı bekler. Arama motorları içeriğinizi insanlar gibi değerlendiremediğinden, içeriğinizi yüksek alanlı web sitelerinde var olan içerikle karşılaştırma eğilimindedir. Temel olarak, yalnızca belirli bir anahtar kelimenin kullanılması onu kullanışsız kılar, çünkü gerçekten etkili olması için doğru ortama sahip olması gerekir. Bunu da Google trends kelime araştırması yaparak tespit edebilirsiniz.

Öneri: Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır?

SEO çalışması, başta anahtar kelime çalışması olmak üzere uygun meta veri kullanımı, sayfa yüklenme hızı, url yapısı ve görsellerin doğru yerleşimini kapsayan geniş bir çalışmadır. Web sitelerinin mobil uyumlu hale getirilmesi de son derece önemlidir. Site içi ve site dışı seo çalışmalarında anahtar kelimeler, içerikler, teknik ve yapısal durumlarla backlinkler, sosyal medya paylaşımları ve marka bilinirliği üzerinde çalışma yapılır. Site içi çalışmalar sitede kontrol edilen ve değiştirilebilen her şeyi kapsar. Rekabet gücünü artıran seo, kaliteli ve özgün içerik, doğru anahtar kelime seçimi ile başlayan ve sosyal medyaya kadar uzanan bir çalışma olup uzmanlık gerektirir.

Öneri: Site İçi SEO Nedir? Nasıl Yapılır?

SEO Faktörleri Nelerdir?

SEO üzerinde çalışırken, sıralamanızı etkileyen mevcut faktörlerin farkında olmanız gerekir. Bunlar, sıralamanızı olumsuz ya da olumlu bir şekilde etkileyen unsurlardır. İki tür sıralama faktörü vardır: site içi SEO ve site dışı SEO. Bunları kısaca ele alalım:

Site İçi SEO Faktörleri ve Yapılması Gerekenler

Site Hızı: Web sitenizdeki her sayfa hızlı yüklenmelidir.Google, kullanıcılarına en iyi performansı sunmak istiyor. Ayrıca, web siteniz yavaş yükleniyorsa, daha yüksek hemen çıkma oranları görürsünüz. Bu olumsuz bir sıralama sinyali olarak algılanır. Bu yüzden sayfa hızınız iyi olmalıdır. Sayfaları ve yükleme hızlarını optimize ederken göz önünde bulundurmanız gereken iki önemli faktör vardır. Öncelikle, web sayfalarınız farklı cihaz türleri için optimize edilmelidir. Yükleme hızları söz konusu olduğunda, web sitenizi birkaç kat daha hızlı çalıştırmanıza yardımcı olabilecek eklentiler var. Bu eklentileri kullanmak başlangıçta gerekli olmayabilir, ancak ziyaretçilerinizin sayısı arttıkça bir önbellek eklentisi kullanmak gerekli olacaktır. Bu konuda: Mobil SEO Rehberi 2018 (Nedir ve Nasıl Yapılır?) başlıklı yazıya göz atabilirsiniz.

Kullanıcı Deneyimi: İyi bir tasarım ve sezgisel gezinme, insanların aradıklarını kolayca bulmalarına yardımcı olacaktır. Sonuç, daha düşük hemen çıkma oranı yakalamak olacaktır. Çünkü insanlar çekici bir mizanpaja sahip web sitelerinde rahatça kullanabilecekleri için uzun süre kalacaktır. Web sitenizi kullanıcı dostu yapmak için güzel bir tema kullanmalısınız.

URL’lerdeki Anahtar Sözcükler: Sayfanız belirli bir anahtar kelimeye göre sıralanıyorsa, anahtar kelimenizin sayfanın URL’sinde bulunması güzel olur. Bu, WordPress’te kolayca ayarlanabilir; sadece Ayarlar-Kalıcı Bağlantılar sekmesine gitmeli ve Yazı Adı seçeneğini seçmelisiniz. Bu şekilde, başlıktaki anahtar kelimeleri sayfa URL’nize yerleştirmeniz mümkün olur.

Yoast SEO Eklentisi: Bu eklenti, hangi sayfaların indekslenmesi gerektiği hakkında arama motorlarıyla iletişim kurmaktan sorumlu olan bir XML site haritası oluşturmanızı sağlar. XML site haritasını oluşturduktan sonra, bunu Google’ın Web Yöneticisine eklemek kolaydır. Ayrıca, bu eklenti SEO başlıklarınızı, meta açıklamalarını analiz ederek her bir yazıyı daha iyi optimize etmenize yardımcı olur. Kategori yapılarını kaldırmanız ve daha pek çok SEO kriterine yardımcı olur. Her ayarını titizlikle incelemelisiniz. Kelime belirginliği ve içeriğinizdeki anahtar kelime yoğunluğu konusunda size yardımcı olacağı için oldukça faydalı bir wordpress seo eklentisidir.
Öneri: 
Yoast mı, All in one SEO mu? (Karşılaştırma)

Anahtar Kelime Kullanımı: Anahtar kelimeler konusunda olduğumuz için, görünürlüğünüzü artırmak veya basitçe sıralamak için kullanabileceğiniz bazı diğer anahtar kelime teknikleri şunlardır: Seçilen anahtar kelimeyi veya anahtar kelime öbeğini şuralarda mutlaka kullanın: Başlık etiketi, açıklama etiketi, yazıdaki H1 etiketi, makalenin ilk 100 sözcüğü.
Öneri: 
H Etiketi Kullanımı 

Anahtar Kelime Yoğunluğu: Metnin doğal olması için, anahtar kelimeniz için eşanlamlıları da kullanmalısınız. Örneğin, kelime yerine sözcük, basit yerin kolay sözcüklerini kullanabilirsiniz. Ayrıca, bazen anahtar kelime doldurma olarak da adlandırılan son derece yüksek anahtar kelime yoğunluğuyla, arama motorlarında olumsuz sonuçlar almanız olasıdır. Öte yandan uzun kuyruklu anahtar kelimeler konusunda “Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler” başlıklı yazımız yararlı olabilir.

İçerik Organizasyonu: Arama motorunun site içeriklerini daha kolay dizine eklemesine yardımcı olmak için iyi bir şekilde kategorileri ve alt kategorileri oluşturmalısınız. Etiketleme sistemiyle birlikte, yalnızca arama motorlarının kolayca kullanabileceği bir hiyerarşi kuramazsınız, bu olumsuz sonuçlar doğurabilir.

İçerik Uzunluğu: Çoğu SEO uzmanı, içeriğinizin 1.500 ila 2.500 kelime arasında olması gerektiğini önerir. Ancak böyle bir şey yoktur. İlgili konuya dair en net ve en iyi bilgiyi ve materyali veren bir içeriğiniz varsa uzunluğun bir önemi yoktur. İlk sıradaki içerik 200 kelimeyken üçüncü sıradaki içerik 1500 kelime olabilir. Önemli olan araştırmacıya istediğini vermektir.
Öneri: 
8 Adımda SEO Uyumlu Makale Nasıl Yazılır?

Görsel Etiketlemeleri: Görsel dosyaları ad, başlık, alt metin, açıklama ve görsel yazısı kullandığınız sürece sıralama faktörleri olarak hanenize yazılır. Bu nedenle ayrıntılı olun, görsellerinizi güzel adlandırın, çünkü resimlere göz atarken kullanıcılar sitenize gelebilir.

Dışarı Verilen Linkler: Sayfanız, içeriğinizle alakalı dış bağlantılar içerebilir. Bağlantılar, otorite olan ve arama motorlarının güvendiği sitelere yönlendirmelidir. Ayrıca, bu siteler yalnızca ünlü bloglar veya haber siteleriyle değil, nişle ilgili olmalıdır. Yani niş sitelere verdiğiniz linkler sizi genelde üste taşır, genel bloglara verilen linkler sizi düşürebilir. Kişisel deneyimimi burada belirtmiş olayım. Düşük seviyeli etki alanı web sitelerine yönlendiren çok sayıda bağlantı vermeyin. Bir bilimsel makaledeki gibi referansları ve kaynakları alıntıladığınızda, kaliteli içerik işareti ve iyi bir sıralama faktörüdür. Diğer giden bağlantılarda olduğu gibi, alaka ve kalite esastır.

Kırık Linkler: Kırık linkler kimseye fayda sağlamaz. Bu nedenden ötürü linklerinizin düzgün çalıştığından emin olmak için içeriğinizi haftalık olarak kontrol etmeniz veya kullanmıyorsa bunları değiştirmeniz gerekir.

Yazım Kuralları: Oldukça açık bir ipucu ama, bahsetmeye değer. Dilbilgisi ve yazım hataları varsa, süreç içerisinde SEO’da negatif puan alırsınız.

Maddeleme Sistemleri: Bu yapısal içerik araçları, daha iyi bir kullanıcı deneyimi oluşturmanıza yardımcı olur. İçeriğiniz daha küçük ve anlamlı parçalara bölünürse, okuyucular bunu anlamak için daha kolay bir zaman geçirir. Bu yüzden listelerden ve kurşun noktalarından pozitif bir sıralama faktörü olarak bahsedilir.

Yararlı Ek İçerikler: Bir diğer iyi faktör, yararlı içeriktir. Netleştirmek için, içeriğinizi okuyan veya izleyen kullanıcılara yardımcı olacak bir şey eklemeniz gerekir. Örneğin, finans ve para birimleri hakkında yazıyorsanız, kullanıcıların kullanabilecekleri bir para birimi dönüştürücü aracı eklemek sizi daha üst sıralarda tutabilir.

Multimedya Kullanımı: Fotoğraflar, videolar, infografikler, slaytlar ve diğer multimedya formları, ziyaretçiler tarafından kullanıldıkça, kalite derecelendirme sinyalleri olarak işlev görebilir.

SEO Çalışması

Site Dışı SEO Faktörleri ve Yapılması Gerekenler

Bunlar üzerinde doğrudan kontrol sahibi olmadığınız faktörler, ancak sitenizin otoritesini etkiler.

Backlink: Gelen linkler, sitenize doğrudan veya bir alt sayfanıza yönlendiren linklerdir. Farklı bir web sitesinden geldiklerinden, aynı zamanda dış bağlantılar olarak da adlandırılırlar. Gelen her bağlantı bir sıralama faktörüdür, bu yüzden bunların sayısı sıralamanızı etkiler. Ancak, hepsi tek bir web sitesinden geliyorsa, bu size pek iyi gelmeyecektir, bu nedenle, çeşitli web sitelerinden bağlantı aldığınızı görmelisiniz.

Backlink Sayısı ve Sıklığı: Parayla sık bir şekilde tanıtım yazısı alımı yapanların link edinme sıklığı veya hızı nedeniyle cezalandırılması olasıdır. Temel olarak, çok fazla bağlantı, bir anda sitenize yönlendirmeye başlarsa, bu vaziyet şüpheli görünebilir. Bu nedenle, günlük olarak üç beş bağlantı almaya başlarsanız ve bu bir süre devam ederse, olası bir sorun baş gösterebilir veya sitenizi banlatabilirsiniz.

Öneri: Domain Authority (DA) Ve Page Authority (PA) Sorgulama

Buraya kadar yararlanılan kaynaklar: Seo Nedir? başlıklı kişisel sitemdeki yazımdır. Google Sıralamanızı Arttıracak İpuçları başlıklı yazıda detaylı bilgiler edinebilirsiniz. Ayrıca sitemdeki diğer içeriklere de göz atabilirsiniz.

SEO’nun Geleceği Üzerine Tahminlerim

Bildiğimiz gibi, SEO hala gelişen bir süreçtir. İnsanlar bundan faydalanıp skoru lehine arttırdığı sürece, algoritma gelişmeye devam edecektir. Geleceğin sahip olduklarını kesin olarak söylemek zor, ama yine de kesin bir şekilde spekülasyon yapabiliriz. Belki de geleceğin arama motorları bize sonuçlarından daha ayrıntılı bilgi verecektir. Örneğin, bir şeyi aradıktan sonra, son etkinlikle ilgili her sonucun yanında grafikler elde edebiliriz. Aramalarında tam veya benzer kelimeleri kaç kişi kullandığını ve sonuçlarda görünen web sitelerinde ne kadar kaldıklarını biliyorduk. Aynı sayfada bulunan diğer kişilerin arama sorgusu olarak yazdıklarını görebiliriz. Arama motorları daha gelişmiş hale gelir ve içeriği daha doğru bir şekilde değerlendirebilirse, backlinlerin veya dış bağlantıların bugün sahip oldukları etkinin bir kısmını kaybedebileceği ihtimali vardır. Bu nedenle, insanlar daha iyi ve daha ilgi çekici içerik oluşturmaya odaklanmaya teşvik edilecektir. SEO sonuç olarak içerikle başlar. İçerik kraldır. Er ya da geç, iyi içerik iyi sonuç verir!

Umarız bu kılavuzu yararlı bulursunuz. Sorularınızı yorum kısmından iletirseniz 12 saat içerisinde geri dönüş alabilirsiniz.